Frictie: Ethiek in tijden van dataïsme

Winnaar Socratesbeker 2021!

Frictie is opgenomen in de syllabus voor het vwo-eindexamen Filosofie 2024-2028.

One of 10 Dutch non-fiction books selected by the Dutch Foundation for Literature for international promotion: more info here

Voorpublicatie in De Groene Amsterdammer.

Excerpt in English @ Eurozine: Friction and the aesthetics of the smooth.

Lees het eerste deel van de inleiding bij Athenaeum.

Interview (en covergirl) in Het Financieele Dagblad.

In gesprek met Lex Bohlmeijer van De Correspondent.

(Meer podcasts hier.)

Kijk terug: Frictie bij Tech for Society in De Zwijger.

Een selectie van nog meer online opnames van lezingen en interviews vind je hier.

‘Sublieme analyses’ … ‘must-read’ in de Volkskrant.

Lees de eerste recensie, die op 6 mei verscheen in Trouw.

Carel Peeters over Frictie in Vrij Nederland.

Op YourLab een heel lang interview onder de titel Concentratie is het nieuwe goud voor wie er echt geen genoeg van kan krijgen.

Dataïsme is het geloof dat alles te vertalen is in data. Data leggen de wereld vast en maken haar beheersbaar. Maar voor wie en met welk doel? De onderliggende aannames van het dataïsme staan zelden ter discussie. Is de mens echt als algoritme te begrijpen? Wat gebeurt er met de dingen die niet in data te vatten zijn? En waarom wordt de dataïstische toekomst voorgesteld als onvermijdelijk?

Tegenover het ideaal van een geautomatiseerde wereld stelt Miriam Rasch een herwaardering van frictie: niet alleen als manier om weerstand te bieden aan de eis van transparantie en constante communicatie, maar ook als het startpunt van ethische reflectie. Frictie opent de weg naar ‘de-automatisering’ als mogelijkheid om woorden en dingen weer als nieuw te laten schijnen. Hoe kunnen we in dataïstische tijden ons eigen verhaal blijven vertellen?

Bestel het boek bij je lokale boekhandel, zoals Van Gennep in Rotterdam (waar een aantal gesigneerde exemplaren te vinden is), Athenaeum in Amsterdam of Bijleveld in Utrecht.

Luister bovendien hier naar de bijbehorende Spotify-playlist en kijk hieronder naar mijn eigenste promo-filmpje:


Geplaatst

in

door